1. CO VŠECHNO MÁ MÍT REKLAMAČNÍ ŘÁD

Žádný právní předpis platný na území ČR neupravuje povinnost prodávajícího mít na provozovně vystaven reklamační řád. Ve smyslu zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění, je prodávající povinen řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně uplatnění rozporu s kupní smlouvou, spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních oprav. Při prodeji nebo poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu je prodávající povinen k těmto informacím písemnou formou poskytnout spotřebiteli zejména název nebo jméno a adresu prodávajícího, kde lze i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb reklamaci uplatnit.

V některých případech prodávající reklamační řád vydává, nicméně tento není pro spotřebitele nijak závazný - při koupi zboží s ním obvykle nejsou spotřebitelé seznámeni. Navíc, jak vyplývá z ust. § 627 odst. 3 a § 56 odst. 3 písm. c) občanského zákoníku, práva spotřebitele z odpovědnosti za vady není možné jakkoliv omezovat, a to ani s jeho souhlasem - proto případný souhlas s těmito reklamačními řády nemá žádnou právní relevanci. Reklamační řády mohou sloužit spíše jako určitý kodex postupu prodávajícího při vyřizování reklamací, který podrobněji specifikuje reklamační postupy. Tyto by měly být v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném znění.

2. SPRÁVNÝ POSTUP PŘIJETÍ REKLAMACE

Prodávající je povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání.

Výjimkou je pouze situace upravená § 625 zákona č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku, v platném znění, kdy prodávající v záručním listě určí jiného podnikatele, který je povinen opravu provést namísto prodávajícího (tzv. záruční servis). Nutné je však poznamenat, že záruční servis je určen pouze k provedení opravy. Ostatní oprávněné nároky, tzn. výměna zboží za nové nebo odstoupení od smlouvy, musí kupující uplatnit výlučně u prodávajícího (v kterékoliv jeho provozovně).

Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy.

3. LHŮTY PRO VYŘIZOVÁNÍ REKLAMACÍ

Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající se spotřebitelem nedohodne na lhůtě delší (ust. § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele).

4. POSTIHY ZA NESPRÁVNĚ VYŘÍZENOU REKLAMACI

Česká obchodní inspekce je v oblasti reklamací oprávněna kontrolovat pouze, zda prodávající informoval spotřebitele ve smyslu ust. § 13 a § 19 zákona o ochraně spotřebitele, tzn. o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady, včetně uplatnění rozporu s kupní smlouvou, o tom, kde ji lze uplatnit, o provádění záručních oprav a dále zda prodávající reklamaci přijal, vydal o tom písemné potvrzení se všemi náležitostmi a zda reklamaci vyřídil do 30 dnů, pokud se se spotřebitelem nedohodl na lhůtě delší.

O reklamaci rozhoduje prodávající, a pokud spotřebitel nesouhlasí se způsobem, jakým byla jeho reklamace vyřízena, má možnost řešit spor v občanskoprávním řízení u příslušného soudu. Česká obchodní inspekce jako veřejnoprávní orgán není oprávněna do těchto vztahů vstupovat.

5. REKLAMOVÁNÍ SLUŽEB: JSOU VÝJIMKY?

Při reklamacích služeb Česká obchodní inspekce rovněž dozoruje povinnosti dané ust. § 13 a 19 zákona o ochraně spotřebitele, v platném znění.

Marek Ženkl

je tiskovým mluvčím České obchodní inspekce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist