Vaše nákupní galerie oslavila vloni v listopadu teprve první narozeniny. Jak se jí daří?

Musím říct, že si vede nad očekávání dobře. A to i navzdory tomu, že byla otevřena v tomto poměrně klidném regionu. Máme radost, že i v době globální ekonomické krize vykazuje dobrá čísla.

Jak jste se v Pardubicích ocitl vy?

Pocházím z Izraele, kde jsem jedenáct let pracoval na řadě projektů stejného typu. Také jsem řídil nejúspěšnější tamní nákupní galerii. I proto jsem dostal od firmy nabídku jít do České republiky a řídit pardubický projekt od samého začátku. A musím říct, že je to pro mě svým způsobem dobrodružství, být tady a vést tento typ projektu v tomto městě a v této krásné zemi.

Máte tedy zkušenosti a můžete srovnávat.

V Izraeli máme takzvanou kulturu nákupních galerií. Pokud se tam zeptáte teenagera, co bude dnes dělat, často odpoví, že půjde do nákupní galerie. Tento prodejní kanál je v Izraeli jedním z nejdůležitějších a nejzajímavějších obchodních projektů. Každý rok se v této zemi otevírají nebo začínají stavět dvě nové nákupní galerie. Všichni developeři se tam navzájem znají, každý zná každého. Znají tedy i mě a dostal jsem několik nabídek. A tato pardubická mi připadala nejzajímavější. Zvláště proto, že mateřská Africa Israel Investments Group je v Izraeli považována za jedničku mezi developerskými společnostmi. A nejen tam, rozvíjí své projekty i v České republice, ve východní Evropě a ve Spojených státech. A když dostanete nabídku od této největší izraelské firmy, dvakrát se nerozmýšlíte.

S kým tento projekt řídíte?

Mám tým osmi českých kolegů, se kterými se mi skvěle spolupracuje.

Můžete přiblížit styl vašeho vedení?

Je to velice jednoduché. Nikdy se nesmíte povyšovat nad ostatní a myslet si, že jim můžete doslova vládnout, třeba obrazně řečeno s bičem v ruce. To není můj způsob řízení lidí, nelíbí se mi. S mými kolegy pracujeme jako skutečný tým. Samozřejmě, mám svou zodpovědnost a konečná rozhodnutí jsou na mně. Ale jsme něco jako rodina či přátelé. A já vím, kde je hranice mezi přátelstvím a prací.

Přesto, přihodilo se po vašem příchodu něco, co vás tady překvapilo, co jste neočekával?

Přišel jsem do zcela odlišné kultury a musel jsem počítat s tím, že se budu muset vyrovnat s nějakými potížemi i překvapeními. Přijel jsem do České republiky z místa, kde je průměrná teplota 35 až 40 stupňů, a když jsem přistál na letišti, byly tu čtyři stupně nad nulou. Docela pěkné zimní uvítání. Uvědomil jsem si také, že styl práce, na který jsem byl zvyklý z domova, se od zdejšího zcela liší. A pro představu, můj tým neměl žádné zkušenosti s řízením nákupní galerie. Takže jsem pro ně byl svým způsobem učitelem, který je průběžně učil, co dělat a co nedělat. Samozřejmě se nelze zcela vyvarovat problémů či potíží a právě kvůli rozdílné kultuře občas musím přistoupit ke kompromisu. Jsem například zvyklý na to, že v Izraeli se všechno dělá a mění velice rychle, a když někdo něco chce, chce to mít už včera, ne za jeden či dva týdny. Dnes, po roce a dvou měsících od otevření AFI Palace, mohu konstatovat, že se už vše ustálilo, zajelo a řídíme tento projekt celkem bezproblémově a úspěšně.

Trochu konkrétněji: jaká je obsazenost vaší nákupní galerie?

V současnosti jsme na 97 procentech, což je úspěch, vezmeme-li v úvahu současnou globální ekonomickou krizi.
Při průchodu galerií jsem si všiml, že se chystá otevření prodejny H&M. Takže potom budete mít tzv. plný dům?
Ne, máme několik dalších malých obchodů, které jsou zatím prázdné. Jinak máme poměrně dlouhý pořadník potenciálních zájemců, ale nebereme každého, kdo chce u nás prodávat. Jsme velice pečliví při výběru a vytvoření správného mixu nájemců naší nákupní galerie. Dbáme na co možná nejvhodnější počet a kombinaci obchodů s módou, obuví, spodním prádlem, službami, občerstvením a tak dále. V současnosti bych řekl, že se tento mix poměrně stabilizoval. Přesto stále hledáme vhodné značky pro jeho doplnění, abychom mohli zákazníkům poskytovat nejlepší výběr.

Určitě musíte zohledňovat také nabídku ostatních obchodů v Pardubicích.

Samozřejmě. Správný mix našich obchodů se bez povědomí o tom, co je mimo nákupní galerii, neobejde. Sledujeme vývoj nejenom v Pardubicích, ale i v jejich okolí, abychom věděli, co tento region potřebuje. A rozhodnutí přivést do našich prostor H&M bylo jedním z našich nevýznamnějších kroků. Jak víte, tato firma má zatím obchody pouze ve velkých městech a zdejší prodejna bude první, kterou otevře v tak relativně malém regionu. A je pravda, že mnozí zatím neví nebo si neuvědomují, že potenciál na jedné straně města Pardubic a na druhé straně AFI Palace je stejně tak velký jako v největších českých městech. Vím to moc dobře, protože tu žiji už téměř dva roky.

Co je podle vás na Pardubicích tak zvláštního?

Je to krásné a velké město, má zhruba 90 tisíc obyvatel. Jeho potenciál je skutečně obrovský. Jsem zvyklý večer, kolem sedmé hodiny, chodit ven. A když jsem sem poprvé přijel, byl jsem v šoku. Ulice byly prázdné, obchody zavřené. To se AFI Palace podařilo změnit. Dnes můžete v osm večer potkat lidi uvnitř i mimo AFI Palace, na hlavních ulicích města. Všechno je v pohybu. Máme samozřejmě výhodu v tom, že jsme první nákupní galerie otevřená v tomto městě, a navíc s tak výbornou polohou v centru Pardubic. I proto k nám teď přichází zmiňovaná H&M a další, ještě větší značky mají také zájem.

A jaká je celková spádová oblast pro vaší nákupní galerii?

Naše nejbližší spádová oblast představuje 150 tisíc lidí, širší pak až 300 tisíc lidí. Běžně k nám jezdí i zákazníci třeba z Chrudimi nebo z Kolína.

Když jsme u čísel, jakou máte návštěvnost?

Před otevřením jsme vytvořili obchodní plán. V jeho rámci jsme si stanovili cíl průměrně 15 tisíc návštěvníků denně. Dnes jsme na úrovni 29 tisíc návštěvníků, kteří v AFI Palace nakupují, tedy mnohem více, než jsme očekávali. A během Vánoc jsme zaznamenali několik rekordních dnů, kdy jsme přivítali i 47 tisíc lidí za den. To je číslo, které jsme skutečně neočekávali. Bylo tady přelidněno a ve všech obchodech byl extrémně velký ruch.

Takže do Pardubic krize nedorazila?

Když jsem viděl ta čísla, také mě to napadlo. Globální ekonomická krize probíhá. Ale když lidem nabídnete to, co potřebují, v kombinaci s širokou nabídkou značek a produktů, které tu předtím nebyly, dostanete se právě na taková čísla.

Jak o sobě dáváte vědět? Jaké propagační nástroje využíváte?

Využíváme hlavně regionální rozhlasové stanice, noviny, distribuujeme náš vlastní časopis a při každé promoční akci používáme direct mailing. Cílíme nejenom na obyvatele Pardubic, ale i na lidi, kteří k nám jezdí ze sídel vzdálených až 30 kilometrů.

Jakým způsobem zjišťujete, po čem je poptávka, jaké obchody chtějí lidé u vás najít?

Před několika měsíci jsme realizovali průzkum, zahrnující několik otázek směřujících na naši nákupní galerii - jak ji lidé vidí, co od ní očekávají, co jim tady chybí a tak dále. Názory našich zákazníků i nájemců nás zajímají stále. Na základě analýzy těchto informací následně přikračujeme k potřebným změnám i rozšíření naší nabídky.

Nájemci s vámi také určitě spolupracují i na promočních aktivitách.

Naše spolupráce s nájemci v žádném případě nekončí otevřením obchodu. Nákupní galerie je místo pro permanentní promoční činnost. A při přípravě akce na podporu prodeje od nájemců očekáváme jejich aktivitu. Pokud bych měl být konkrétní, nezaměřujeme se na rozdávání dárků zdarma, protože samozřejmě víme, že naši nájemci musejí vydělávat. Spíše se snažíme využívat taktiku 1 + 1 a společně také organizujeme množství aktivit pro děti uvnitř i mimo nákupní galerii. Vždy vyzýváme odpovídající nájemce ke spoluúčasti. Často také přichází iniciativa i z jejich strany. Nyní společnými silami připravujeme novou kampaň.

Předpokládám, že jim nabízíte i nižší poplatky, než jaké jsou typické pro velká města.

Prostor u nás je samozřejmě levnější než třeba v Praze. Ale musíme být v tomto ohledu velice opatrní. Výnos naší nákupní galerie je sice ve srovnání s ostatními obchodními centry v regionu vyšší, ovšem stále nižší než třeba v hlavním městě.

Zpět k vaší nabídce. Které obchody jsou nejoblíbenější?

Pomyslných hitů našeho mixu je několik. Například v módě je to New Yorker, Orsay, Camaieu, Tally Weijl a další. Nabídce obuvi dominují Baťa a Deichmann, u potravin přitahuje Costa Coffee či KFC, mimochodem první v Pardubicích, ve sportovním zboží zase Intersport, Alpine Pro, A3 sport, Nike atd.

Velkým tématem současnosti je také podpora regionálních výrobců a značek.

Registrujeme je a s některými jednáme. Obchod u nás má například pardubická firma Klenoty Lejhanec. Naše dveře jsou pro ně stále otevřené.

Je nějaká značka, kterou byste u vás rád viděl?

Ano, několik. Jednáme s několika zájemci, ale zatím bych je nerad prozrazoval.

Jaké další plány máte pro letošní rok?

Se současným mixem 103 obchodů jsme zatím spokojeni. Ale v části druhého patra plánujeme v brzké době otevřít společenský sál, pro který vidíme v Pardubicích velký potenciál. Bude to společenské místo pro celé město, kde se budou moci konat nejenom kongresy či konference, ale i svatby, plesy, večírky a další akce. Chceme také zintenzivnit naši propagační činnost a upevnit naše spojení s místní komunitou. Již několik měsíců například probíhá úspěšná spolupráce se Základní a praktickou školou Svítání, která zajišťuje vzdělávání a další aktivity pro děti a dospělé s mentálním postižením. Chceme o sobě dávat vědět v tom smyslu, že nejsme místem, kde lidé jenom utrácejí peníze.

Petr Hříbal

 

Informace

AFI Palace a AFI Europe

AFI Palace, první nákupní galerie tohoto typu v Pardubicích, byl slavnostně otevřen 25. listopadu roku 2008. Čtyřúrovňový projekt s plochou 50 tisíc m2 vyrostl na volném prostranství na rohu Masarykova náměstí, které bylo již dříve určeno k zástavbě. Budova volně navazuje na obchodní dům ze 70. let minulého století, ve kterém dnes sídlí hypermarket Tesco. Je dílem renomované mezinárodní architektonické kanceláře MYS Architects, která je realizátorem mnoha zajímavých projektů v různých částech světa, a českých architektů ze společnosti Loxia.
AFI Europe je mezinárodním investorem a developerem v oblasti komerčních a bytových nemovitostí se zaměřením na realitní trhy střední a východní Evropy. Je dceřinou společností skupiny Africa Israel Investments Group a mezi její již realizované projekty v České republice patří například Palác Flóra, AFI Palace Pardubice či rezidenční komplex Korunní Dvůr v Praze. V současné době se v Praze dále podílí na výstavbě rezidenčních projektů Tulipa Rokytka a Tulipa Vokovice.

Ilan Kalimi: "Potenciál na jedné straně města Pardubic a na druhé straně AFI Palace je stejně tak velký jako v největších českých městech."

Se současným mixem 103 obchodů jsme zatím spokojeni. V části druhého patra plánujeme otevřít společenský sál a chceme o sobě dávat vědět v tom smyslu, že nejsme místem, kde lidé jenom utrácejí peníze.