Z výzkumu vyplynulo, že devět procent dotázaných evropských maloobchodníků v současnosti využití RFID testuje. Oproti tomu až 43 % jich s uvedením zatím nepočítá. Testovat a zavést RFID plánuje maximálně do dvou let 28 % dotázaných a každý pátý to má v plánu až za 3-5 let.

Studie rovněž odhalila, jak důležitým faktorem jsou při tomto rozhodování pro maloobchodníka právě zákazníci. Na otázku, jak důležité je při implementaci systému vnímání zákazníka, odpovídalo nejvíce dotázaných, že trochu nebo docela důležité. Velmi důležité je zhruba pro každého osmého dotázaného.

Studie se realizovala na základě dotazování 440 největších evropských maloobchodníků z 25 zemí.

WAL-MART NA KONCI IMPLEMENTACE

Pomocí RFID lze vyřešit spoustu problémů se zásobováním. "Lze zamezit dvojnásobnému zásobování jednotlivých filiálek. Nová technologie se také osvědčila tam, kde chceme mít přehled u krátkodobě zalistovaného zboží," říká Linda Dillmanová, IT ředitelka společnosti Wal-Mart. Během testů, které se rozběhly v průběhu roku 2004, bylo podle Dillmanové přijato přes 7 000 palet a více než 200 000 krabic označených technologií RFID.

Počet aktuálních RFID zařízení, používaných světově největšími obchodníky, odhaduje IT šéfka firmy Wal-Mart na 14 tisíc. Vůbec poprvé manažerka zveřejnila, jaké rozdíly v úspěšnosti identifikace existují v dosud používaných čtecích zařízeních: pokud byly palety označeny jako celek bezdrátovým (rádiovým) štítkem, úspěšnost dosáhla téměř sta procent. Pokud byly štítkem opatřeny jednotlivé krabice na paletách, bylo identifikováno 90 % zboží. Pokud projely jednotlivě označené krabice celým skladem na dopravních pásech, podíl úspěšnosti se blížil k 95 %. U smíchaných palet, které se balily v distribučním centru a byly určené pro jednotlivé pobočky, bylo identifikováno pouze 66 % krabic.

"Tzv. visibility reporting, jakési zjevné hlášení, které funguje na extranetu mezi maloobchody, informuje naše dodavatele o jakémkoli pohybu zboží, a to během 30 minut," popisuje Linda Dillmanová. Toto časové rozpětí se velmi blíží "reálnému času". Do konce října 2005 se má technologií RFID vybavit na 600 obchodních domů Wal-Mart a 12 distribučních center. Do ledna 2006 bude program RFID používat dalších 200 hlavních dodavatelů.

REWE JIŽ VEŘEJNĚ

Mezi ty, kteří s novou technologií v Evropě již zcela oficiálně pracují, patří např. německá skupina Rewe.

Podle šéfa obchodního řetězce Achima Egnera mají použité moderní technologie zvýšit výnosy a upevnit stávající pozici řetězce na trhu. "Nejde nám o vedoucí postavení v technologiích, spíš se snažíme, abychom vedoucí pozice dosáhli v samotném procesu," uvádí Egner.

Jde o to, díky nástrojům používaným v ECR (Efficient Consumer Response) objevit nové směry spolupráce řetězců s výrobním průmyslem. Nástroje ECR mají zlepšit a optimalizovat vztahy mezi dodavatelskými řetězci a demand managementem (poptávkovým managementem).

ZAČALO SE V PENNY


Všechno začalo ve skladech obchodů Penny ve městě Norderstedter, kde se RFID technologie testovala poprvé. "V rámci logistiky jsme tam RFID technologii implementovali na příjem zboží tzv. suchého sortimentu," vysvětluje odpovědný vedoucí pro logistiku a IT Erich König. Do projektu tehdy šlo okolo jednoho milionu eur. Tento záměr bylo také potřeba sdělit výrobnímu průmyslu. Kvůli tomu se 180 dodavatelů zúčastnilo inovačního fóra, kde se měli vedle nové technologie seznámit s používaným hard- a softwarem. "Do konce roku by se tak mělo najít 35 až 40 dodavatelů, kteří v co nejkratší době po ukončení testů zavedou na palety zboží RFID technologií," dodává König.

TESCO TESTUJE

Naproti tomu britské Tesco podle svého IT ředitele Colina Cobaina omezilo užití RFID zatím pouze na vlastní firmu. Nejdříve se začalo testování elektronických štítků na CD a DVD. Díky zřetelně lepšímu přehledu o zásobách se tak má tato technologie začít používat v osmi prodejnách. Současně použilo Tesco technologii RFID na obalech drahého zboží, jakými jsou např. kamery, aby bylo maximálně chráněno před ztrátou či krádeží během trans-portu ze skladu až do obchodu. Do konce roku 2005 chce Cobain užití RFID technologie rozšířit na 30 skladů a 1400 obchodů.



RFID

Radio Frequency Identification Devices (RFID) je anglický výraz pro identifikaci rádiové frekvence. Jedná se o model, kdy jsou bezdotykově a bez vizuálního kontaktu čtena a uložena data. Výraz RFID zahrnuje kompletní technickou infrastrukturu - zprostředkovač, který zahrnuje etiketu, čip, visačku nebo label, a přijímač, který čte data; a nakonec jde o integraci se servery, službami a systémy jako např. pokladnami nebo zbožním hospodářstvím. Data jsou uložena na zprostředkovačích RFID. Psaní a čtení se provádí radiovými vlnami.


Regal01_50_1.gif

Regal01_50_2.gif