V následujícím tématu vám nabídneme několik rad, pravidel a fotografií, které vás mohou inspirovat při tvorbě vlastní výlohy.

Nejdříve si zopakujme dvě zásadní pravidla:

1. V jednoduchosti je krása. Čím méně přeplácaná bude vaše výloha, tím více může lidem venku sdělit.

2. Základem je rytmus. Využívejte příjemné linie a barvy, barevný kontrast, zajímavé vzory a poutavé zobrazení zboží. To vám pomůže se vyvarovat chaosu.

Motiv a společné prvky

Pokud nemáte jasně určené téma nebo motiv, snažte se předměty ve výloze uspořádat podle barvy, textury, využití či jakéhokoliv dalšího společného prvku.

V opačném případě, tedy pokud jste si jisti vybraným tématem, neměli byste utkvěle napodobovat realitu. Nemůžete udělat kopii plaveckého bazénu nebo pláže. Bylo by to náročné a drahé. Použijte pouze hlavní linie a křivky, barvy a formy dané scény a také určité vystihující symboly. Když je zopakujete, nastavíte harmonii a soulad, docílíte již zmíněného rytmu a pozornosti. Když jsme u pozornosti, nezapomeňte, že ta by měla být v centru dění vaší výlohy - jednoduše řečeno hlavní místo by mělo být obsazeno největšími položkami (viz obr. Galeria Kauf-hof). Kolem nich pak mohou být umístěny menší položky jako doplňky. Pokud je vámi prodávané zboží menších rozměrů, musíte pozornost upoutat jinak. Použijte například velké fotografie (viz obr. Parker).

Barva

Barva je tím prvním, co kolemjdoucí vidí. Daleko dříve, než jsou schopni vnímat detaily. Všimněte si, že těm nejkrásnějším výlohám zpravidla dominuje jedna barva. Ale jak vyberete tu správnou?

Uvedeme příklad. Provozujete obchod s vínem nebo lahůdkami. Ke dni sv. Valentýna chcete vyzdobit výlohu. Využijete spojení sv. Valentýna a růžového vína. A výběr barvy je jasný. Dominantní barvou nabízeného produktu je růžová (růžové víno). Navíc tato barva je symbolem radosti a lásky. Hlavní barvou tedy bude růžová. Další doplňky mohou být v barvách kontrastních - černá i šedá. Například černobílý plakát nebo černobílá fotografie. Je důležité si uvědomit, že příliš mnoho barev působí na zákazníka matoucím dojmem a snižuje jeho pozornost.

Hudson Bay (viz obr. Hudson Bay) vytvořil na Valentýna také zajímavou výlohu. Dominovala jí červená a bílá. Vtip byl ale v tom, že vlastně celá výloha byla polepená fólií tak, že dovnitř mohli kolemjdoucí nakouknout pouze malým okénkem. Vtip, kterým zaručeně docílíte toho, že lidé budou chtít nakouknout dovnitř.

Linie

Využití linií vám umožní spojit tvary nebo objekty ve vitríně tak, aby oči kolemjdoucích mohly plynule přejít od jednoho zboží ke druhému. Existuje několik způsobů, jak linie využít. Vertikální linie vytváří pocit síly a stability. Horizontální linie vzbuzují pocit klidu a pořádku. Diagonály přitahují pozornost. Použití různých křivek může podpořit zvýraznění objektu nebo navodit pocit pohybu.

Funkce

Snažte se vytvořit scénu, která ukáže, jak daný produkt může být využit. Zkuste se na chvíli vcítit do role tvůrce scény v divadle. Váš produkt zapadá do životního stylu vašich zákazníků. Snažte se jej tedy spojit s něčím, co jeho užití podtrhne. To udělá z vaší výkladní skříně magnet pro kohokoliv, kdo se s vyobrazeným životním stylem identifikuje. A můžete použít jakékoliv rekvizity, co vás napadnou. Prodáváte koženou galanterii a tašky pro muže? Zkuste do výlohy naaranžovat třeba městské pánské kolo. Papírnictví zase mohou před začátkem školního roku využít motivy ze školních lavic. Stačí jen trochu kreativity.

Dobrým příkladem je parfumerie a prodejce vonných esencí a svíček Diptyque. Její jarní výloha přímo ožívá (viz obr. Diptyque). Obchodní dům Printemps zase ve svých výlohách oslavoval cestování (viz obr. Printemps), aby podpořil svou novou pánskou kolekci.

Světlo

Výlohy, hlavně ty do ulice, musejí být intenzivně nasvíceny. Má to dva důvody: jednak tím upoutáte pozornost a jednak snížíte odlesky slunce na skle. Pokud nebudete věnovat nasvícení výlohy dostatečnou pozornost, vše, co jsme si až doposud řekli, by nedávalo smysl. Vaši zákazníci by to prostě nepostřehli. Kromě hlavního světla by měla být ve výloze použita také světla bodová, která zdůrazňují některá klíčová místa. Odměnou vám bude vysoký kontrast a upoutání pozornosti zvenčí (viz obr. Luis Vuitton).

Při osvětlení platí jedna zásada - čím tmavší je vaše výzdoba, tím více světla budete potřebovat.

Boční světla vám pomohou zbavit se nechtěných stínů. Ale nezapomeňte, že některé stíny jsou potřeba - navozují iluzi hloubky. Navíc vhodně zvolená míra stínů pomáhá vytvářet pocit luxusu.

U výrobků, u kterých je klíčová barva, nezapomínejte na správně zvolené světelné zdroje tak, aby nedocházelo k barevnému posunu.

Výloha jako umění

Pokud se chcete při tvorbě své výlohy opravdu odvázat a zkusit něco jiného než jen nabízet zboží, můžete se inspirovat obchodním domem Selfridges. Ten dal již podruhé prostor mladým návrhářům ve svých londýnských výlohách. Nároží Oxford Street a Duke Street se tak na měsíc proměnilo ve výkladní skříň moderního designu. V rámci projektu Bright Young Things se tu vystřídalo 15 britských talentů z oblasti módy, umění a interiérového designu, které vybral kreativní tým Selfridges. Svou instalací přispěla také londýnská vysoká umělecká škola. Kromě nápadité prezentace oblečení, doplňků i vybavení bytu, zde byla k vidění třeba i výloha vyzdobená praženou kávou. Všechno vystavené zboží bylo navrženo exkluzivně pro Selfridges a je zde také v prodeji: ve třech pop-up prodejnách uvnitř obchodního domu a v e-shopu.

 

rač