Pokud jde o igelitové tašky v českých obchodech, řeč čísel je z pohledu rozdaného či prodaného množství a nákladů přinejmenším impozantní. Řádově miliony igelitových tašek ročně vydávají obchodní společnosti Ahold Czech Republic a Spar. Firma Tesco Stores ČR již před časem vyčíslila, že výroba zhruba 100 milionů tašek ji ročně přijde na přibližně 31 mil. Kč. Síť drogerií firmy dm drogerie markt v roce 2007 rozdala přes 5 milionů malých a více než 4,5 milionu velkých tašek. Společnost COMS (obchody Marks & Spencer) deklaruje, že za rok vydá kolem 1,45 milionu tašek, které nezpoplatňuje.
ZDARMA NEBO ZA PÁR KORUN
Z velkých obchodních řetězců poskytují zdarma jednorázové igelitové tašky například obchody Tesco, Globus nebo Hypernova. Ke každému nákupu oděvů i potravin se bez poplatku dávají odnosné tašky i v prodejnách Marks & Spencer. Jsou z recyklovaného plastu, což je také na nich uvedeno. Firma COMS je odebírá z britské centrály. Renata Fišerová, brand manager, dodává: "Centrála plánuje v britských prodejnách odnosové tašky od května zpoplatnit. Toto opatření se nás, franšízového partnera, týkat zatím nebude."
Ahold Czech Republic nabízí v Albertech i Hypernovách také výběr z placených tašek, jejichž cena je 4,90 Kč a 7,90 Kč. Společnost Globus ČR navíc prodává recyklovatelné tašky z nylonu za 29,90 Kč a termoizolační tašky za 19,90 Kč. V obchodech firmy Spar je v současnosti na prodej malá plastová (1 Kč), velká plastová (6 Kč) a papírová (8 Kč) taška.
Supermarkety Delvita loni v létě po převzetí obchodním řetězcem Billa přestaly igelitové tašky rozdávat a nabízejí pouze placené.
LÁKÁ BRAMBOROVÝ ŠKROB I JUTA
Stále více zákazníků si ale podle obchodníků odnáší domů nákupy v ekologických taškách, které jsou šetrné k životnímu prostředí. U některých z nich již prodej nových recyklovatelných variant dokonce předčil spotřebu klasických igelitek. Velký zájem o tyto novinky těší společnost Spar, jejíž řetězec Interspar nabízí už od září loňského roku za 9 Kč bio tašky. Jsou vyrobeny na bázi bramborového škrobu a mají vliv na prodlužování čerstvosti potravin. "Od poloviny září 2007 do poloviny ledna 2008 se bio tašek v rámci všech hypermarketů Interspar prodalo několik stovek tisíc, přičemž zájem o ně byl téměř dvakrát vyšší než o klasické igelitové tašky," uvádí marketingový ředitel Petr Jindra. Dodává, že od letošního března si mohou bio tašky koupit také zákazníci v supermarketech Spar. Prodej jutových a recyklovatelných igelitových tašek si pochvaluje i společnost Tesco Stores ČR. "Jutovou tašku, jejíž prodejní cena činí 40 Kč a lze ji používat opakovaně, jsme našim zákazníkům představili v srpnu loňského roku a od té doby se jich prodalo více než 105 tisíc kusů," tvrdí Jana Matoušková, mluvčí firmy. Doplňuje, že letos v únoru Tesco zahájilo prodej plastové tašky, kterou lze recyklovat. Tato taška je v prodeji za 5,90 Kč a dosud se jí prodalo 51 tisíc kusů.
DO HRY VSTUPUJE MINISTERSTVO
Pozadu není ani Ahold Czech Republic. "Pro letošní rok plánujeme rozšířit nabídku odnosových tašek o PP tašky a papírové tašky, které jsme vloni testovali. Navíc uvažujeme nahradit LDPE tašky variantami z biologicky odbouratelného materiálu," prozrazuje Libor Kytýr, ředitel komunikace.
Globus ČR zatím bio tašky v nabídce nemá, ale spolu s kontem Bariéry nabízí za 5 Kč bílé potištěné tašky z recyklované fólie. Podle Borise Malého, vedoucího marketingu a firemního rozvoje společnosti, jsou v plánu papírové tašky s potiskem. V českých prodejnách Marks & Spencer by od dubna měla být k dostání odnosová taška z tzv. organické bavlny, a to ve čtyřech typech. Předpokládaná cena je 99 Kč. Renata Fišerová věří, že o ni bude u zákaznic velký zájem, protože je i designově zajímavá, s vyobrazenou Twiggy v dobách její největší slávy.
Bude určitě zajímavé, jak se nabídka retailerů v případě odnosových tašek bude vyvíjet dál. Ministerstvo životního prostředí se totiž nechalo slyšet, že chce prosadit zrušení bezplatných igelitek. Má připraveny dvě varianty - buď dohodu s obchodními řetězci, nebo tvrdší cestu v podobě uvalení poplatku, přičemž preferuje první možnost. Obchodníci, kteří bezplatné tašky nabízejí, ale zatím o zrušení této služby neuvažují. Navíc odkazují na nezbytnost přebírat veškerá strategická rozhodnutí ze zahraničních centrál. A ti druzí, jako Petr Jindra, v tom problém nevidí: "Hledáme jiná alternativní řešení vedoucí ke spokojenosti zákazníka a zároveň pomáhající životnímu prostředí. Nakonec i bio taška je příkladem a dobrým kompromisem".
Petr Hříbal
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist